keskiviikko 13. huhtikuuta 2011

Lahti-Jyväskylä -oikoradasta

Osa meistä kannattaa varauksetta oikoradan rakentamista Lahti-Jyväskylä -välille. Minustakin olisi kiva, jos Jyväskylästä pääsisi nopeasti junalla Lahteen, mutta ehkä pelkkä "kiva" ei riitä. Tällä hetkellä sinne pääsee bussilla kerran vuorokaudessa vähän yli kahteen tuntiin (keskellä yötä), muuten matkaan menee yli 2,5 tuntia. Oikorata lyhentäisi junamatkaa Jyväskylästä Helsinkiin kahteen tuntiin, kun nyt nopein vuoro kulkee 55 minuuttia hitaammin.

Oikorataa on perusteltu ympäristösyillä. Kuka siirtyy auton käyttäjästä junan käyttäjäksi 55 minuutin vuoksi?

Jos menen yksin pk-seudulle, niin menen todennäköisesti junalla. Jos menemme kahdestaan, niin valitsemme auton. Yksi normaali junalippu maksaa 54 euroa suuntaansa, opiskelijalta puolet. Emme todennäköisesti hengaile vain steissillä, vaan viimeksi kävimme niin Tapiolassa, Konalassa kuin Vantaan perukoillakin. Seutulippu meiltä kahdelta maksaa vähän reilut 7 euroa per suunta (toisella kortti, toisella ei). Jos matkoja tulee kolmessa päivässä enemmän kuin neljä, voisi ostaa myös kolmen päivän matkailijalipun á 24 euroa. (Tähän yhteishintaan saimme viime syksyksi häämatkalennot Riikaan :P)

Matka esimerkiksi Tapiolan yöpaikasta Pitäjänmäen tapaamiseen kestää julkisella noin 50 minuuttia ja henkilöautolla 20 minuuttia. Jos käymme kuudessa paikassa viikonlopun aikana, niin voimme helposti viettää viisi tuntia julkisissa (kaukojunamatkojen lisäksi).

Minä olen sen verran "hippi", että siedän jopa tuon vaivan ympäristön vuoksi. Joku voi olla niin "hippi", että sietää julmetun rahan menon ympäristön vuoksi. Mutta onko joku niin hippi, että sietää sekä rahanmenon että vaivan, jos vaan pääsee Helsinkiin 55 minuuttia nopeammin? Etenkin kun VR:n maine toimivana kuljettajana ei ole kovin muikea. Kaksi tuntia työmatkana on niin pitkä että ryhmä lienee marginaalinen.

Jos yli 900 miljoonaa euroa maksava oikorata todella rakennetaan (läpi Natura 2000- ja tärkeiden pohjavesialueiden), niin toivottavasti niitä hippejä todella löytyy. Sillä junalippujen hinnat eivät ainakaan pääse laskemaan.

Esiselvityksen mukaan oikorataa ei ole järkevä rakentaa.

1 kommentti:

  1. Hyviä ajatuksia melkoisesta hankkeesta.
    Junalippujen hinnat ovat todella pilvissä! (Lentäminenkin jo halvempaa!)
    Mitä maksaisikaan jos pystyisivät hoitamaan hommat niin, että aikatauluihin voisi luottaa!!

    VastaaPoista

Kiitos, kun ilahdutat minua viestilläsi. Pienikin merkintä tuo ison ilon.