perjantai 7. tammikuuta 2011

Lähes täydellinen pitsa

Vuosi vaihtuu ja minä puhkun uutta intoa moneenkin suuntaan. Ruoka-asioissa olen ajatellut kokeilla vähän uusia tuulia. Mielessä on jo monta uutta ruokaa, joita aion kokeilla. Paino on taas alkanut hilautua ylöspäin ja sokeria olen syönyt niin paljon joulun aikaan että heikottaa. Että valkoisia jauhoja ja sokereita vähemmälle, kiitos.

Ystäväni kävi jokin aika meillä kylässä ja maistoin tonnikalapitsaa. Se oli todellä hyvää. Pohja oli aivan toisenmoinen kuin hiivainen pullapohja. Tonnikalastakin olen pitänyt tähän saakka vain pihvinä. Mutta iän myötä kannattaa näemmä kokeilla niitäkin asioita, joita on aiemmin inhonnut. Tosin ananasta en aio vieläkään syödä (paitsi punajuuripaistoksessa).

Mutta tässä on tämä pitsa:

250 g turkkilaista jogurttia
150 g emmental juustoa
2 munaa
4 rkl ruisleseitä
3 rkl ruisjauhoa
1 tl leivinjauhetta
kuivattua basilikaa

Pohjan ainekset kaikki sekaisin ja uuniin vartiksi (200 astetta). Sitten päälle täytteen, joita minulla oli tänään:

(olin niin tohkeissani, että unohdin keitellä tomaattikastikkeen :D)
tomaattipyreetä purkillinen
sopivasti ketsuppia
muutama valkosipulin kynsi
rouhittua viisipippuria
kuivattua basilikaa

sekaisin tomaattikastikkeeksi pohjan päälle, lisäksi tonnikalaa, italialaista salamia, punasipulia, maustekurkkua, brie-juustoa ja emmental-raastetta ja takaisin uunin (225 astetta) ja noin vartiksi. Ei kannata unohtaa sitä uuniin niin kuin minä tein.

Kaikista unohteluista huolimatta tämä oli paras pitsa, minkä olen koskaan tehnyt. Tästä lähtien meillä tehdään pohja aina näin!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, kun ilahdutat minua viestilläsi. Pienikin merkintä tuo ison ilon.