sunnuntai 13. maaliskuuta 2011

Hyvinvointivaltio

Hesarin sunnuntai-sivuilla on toisinaan testejä. Aiheet ovat yleensä mielenkiintoisia, mutta toteutus on surkea. Nollatestejä, joista saa hassuja vastauksia. No, eihän meitä ihmisiä voi jakaa noin vain kolmeen kategoriaan. Minä pääsin keskimmäiseen, tosin harvemmin pohdin, meneekö palkasta liikaa veroja (reippaasti alle 15 menee, ei se kohtuutonta ole :D) ja väitän tietäväni, millaista elämää suomalaiset huono-osaiset elävät. Ehkä jopa jonkun joskus nähnytkin!

Mitä hyvinvointivaltio minulle tarkoittaa? Valtio, jossa ihmiset ovat hyvinvoivia. Mitkä asiat heikentävät minun henkilökohtaista hyvinvointiani? Eli jos en nyt mieti niin asioita, jotka tarvitsen, että pysyn hyvinvoivana (koti, ihmissuhteet, ruoka jne), vaan niitä jotka aiheuttavat säännöllistä pahoinvointia.

Aivan sattumanvaraista listaa:
- ympäristön tuhoaminen
- roskalehdet, roskaohjelmat, roskajulkkikset, joita tunkee joka paikasta, vaikka kuinka yrittäisi välttää
- jyväskyläläiset, piittaamattomat autoilijat
- terveys (vaikka juuri nyt onkin hyvällä tolalla)
- itsekkyys
- suomalainen päihdekulttuuri
- huono teknologia
- epäkohteliaat ihmiset
- jos ei saa kunnollista, aitoa ruokaa kaupasta ja lounaspaikoista
- typeryys

Tulipa ankealle tuulelle tästä listasta. Mutta hyvä tiedostaa, mikä aiheuttaa pahoinvointia ja vielä tärkeämpi miettiä, miten parannan sitä:
- opiskelen ympäristötietoa ja jaan tietoa muillekin
- yritän ohittaa roskalehdistön yms ärsyyntymättä
- autoilijoille minulla on yhden naisen kampanja mielessä, toteutan sen kesällä
- terveellistä ruokaa ja liikunta, unta ja mukavaa puuhaa
- kysyn itsekkäiltä ihmisiltä, miksi he tekevät niin
- toivon paljon nuorisolta
- huonoon teknologiaan ei ole lääkettä minulla, en halua kelkastakaan hypätä
- olen itse kohtelias, neuvon sitä lapsille
- vaadin tai vaihdan paikkaa
- jätän typeryyden huomioimatta ja vältän sitä

Voikaa hyvin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos, kun ilahdutat minua viestilläsi. Pienikin merkintä tuo ison ilon.